Saturday, October 17, 2009

Pertama kali di PES

Setelah mendaftarkan diri di PES..., pihak sekolah memang sedang menanti kehadiran saya. Dikatakan saya mungkin seorang ustaz. Jelaslah mereka silap... kerana saya merupakan guru matematik minor muzik. Namun pihak sekolah menerima dengan baik sekali.. Guru besar menawarkan saya agar menginap disebuah bilik bersama rakan guru di dalam sekolah... bagi memudahkan keadaan ( guru besar prihatin ). Di sinilah detiknya, saya mempelajari serba sedikit dunia OKU penglihatan,........... Dalam masa lebih kurang 2 minggu saya menjadi orang yang x tau apa nak buat dsekolah tersebut, ( braille x tahu, rajah timbul x tau, komputer pun x pandai (zaman tu komputer payah ), brailler pun baru tengok, Jumpa murid asyik sedih, Murid mengaji atau menyanyi dengar menitis air mata, murid melompat dari tempat tinggi, berlari, bergurau, main bola,semuanya menjadi kerisauan.... bagaimanalah nak mengajar.....) Pada suatu hari saya melihat murid saya telah bergurau dan bermain diatas imbangan (jika masih ada dekat dewan makan ) saya telah menegur dan memarahi murid, kerana ianya bahaya.... murid-murid tercengang dengan keadaan itu..... sampailah saya menceritkan kepada seorang kawan.. jawapan kawan saya.... Itulah permainan diaorang, tidak perlu takut.... tidak ada sebarang bahaya, tidak ada guru pun yang menegur sebelum ini, kerana mereka telah biasa bermain demikian, mereka telah kenal kawasan mereka, dan bermain imbangan itu adalah baik untuk orientasi dan mobiliti mereka.... Saya mendapat banyak pengajaran daripada peristiwa tersebut.....

Saya mula mempelajari satu-persatu dengan cerita dan pengalaman yang dilalui..... saya mula mempelajari Kod Braille dan lain-lain.... dalam mempelajari kod braille... saya banyak belajar melalui murid, terutamanya murid IP ( MSAB) yang bersama di asrama PES, Antaranya huraizah, Zaki, Qusairi, Nasir dan banyak lagi.... kadang-kadang untuk membuat soalan atau latihan merekalah yang tolong braillekan...... namun begitu lebih kurang dalam masa 3 bulan saya telah mula agak mahir dalam Kod Braille bahasa Melayu dan Asas Matematik.....

Sebelum saya pandai braille.... teringat satu peristiwa murid tahun 3....
saya meminta murid menulis karangan ringkas tentang kesihatan... Murid saya itu begitu tekun membraille karangan tersebut. Saya begitu kagum dengan kecekapannya membraille...................... Setelah saya pungut... kertas latihan... saya menyimpan dahulu.... dan apabila saya telah boleh membaca braille, saya telah membaca di hadapan kelas....
Karangan tersebut terlulis..... Turin , Murin , Purin,,..... cam-cam lah yang bukan-bukan.... Pelajar tersebut tercengang dan terkeluar perkataan " ha... Cikgu bus pandai braille ? " maka fahamlah saya bahawa saya telah ditipu dalam membina karangan tersebut.... murid tersebut malu.... dan meminta maaf.... Jadi Awaslah kepada guru-guru yang tak pandai dan tak reti-reti nak belajar braille ..... Syukur kerana saya agak cepat dapat pandai Kod Braille... terima kasih yang membantu..

No comments:

Post a Comment